Werkwijze

Telefonisch kennismakingsgesprek

Als u na een telefonisch kennismakingsgesprek (geheel vrijblijvend) besluit om verder te gaan met mij als kindercoach dan stuur ik u een digitaal intakeformulier. Hierop kunt u alles kwijt wat van belang is voor de coaching.

Wanneer ik dit formulier van u ontvangen heb neem ik contact met u op voor het maken van een afspraak voor een intakegesprek.

Intakegesprek

Graag voer ik met u als ouder(s) een intakegesprek. Dit kan bij u thuis plaatsvinden, maar ook op mijn werklocatie.

Dit gesprek duurt ongeveer een uur.

Zelf ervaar ik dit als erg prettig omdat er dan vrijuit gesproken kan worden over de problemen waar uw kind mee worstelt en over welke invloed dat wellicht op u en uw gezinssituatie heeft.

Mocht u liever willen dat uw kind deelneemt aan het gesprek dan kan dit uiteraard ook.

Eerste sessie

Daarna maak ik een afspraak voor de eerste sessie met uw kind.

Een sessie duurt een uur. Deze zal plaatsvinden op mijn werklocatie.

De eerste sessie gaan we vooral kennismaken met elkaar. Wederzijds vertrouwen is de basis voor een positieve coaching.

Ik wil heel graag dat uw kind zich op zijn/haar gemak voelt, vrijuit durft te praten zodat we open met elkaar kunnen praten/spelen.

Oplossingsgerichte coaching

Tijdens de coaching ben ik vooral bezig met oplossingsgerichte coaching!

Wat is er anders in de situatie waarin het probleem er niet is?

Wat kunnen we veranderen waardoor het probleem geen probleem meer is?

Uw kind gaat samen met mij op zoek naar (praktische) oplossingen en handvatten die bij hem/ haar passen!

Uiteraard wordt u hier als ouder(s) ook volop bij betrokken en krijgt u bij mij alle ruimte voor vragen, tips en adviezen.

Na iedere coachsessie krijgt u van mij een verslag via de mail. Hierin kunt u dan lezen wat we praktisch gedaan hebben.

Afsluiting

Aan het einde van de coachsessies (de hoeveelheid sessies gaat uiteraard in overleg) volgt er een afsluitend gesprek met u als ouder(s), uw kind en ik als coach. Uw kind kan dan samen met mij vertellen hoe het de coaching heeft beleefd en wat hij/zij geleerd heeft.

Het kan zijn dat ik u als ouder(s) ten tijde van de sessies vraag om aan een sessie deel te nemen. Uiteraard gaat dit in overleg.

Mocht u zelf graag een gesprek met mij willen voeren dan kan dit uiteraard ook.

Praktisch gezien maak ik gebruik van onder andere deze spel/werkvormen:

  • Kwaliteitenspel
  • Toneelspel
  • Creatief (schilderen/tekenen enzovoort)
  • Bewegingsspel (houding)
  • Muziek (liedjes/instrumenten)
  • Schatgravers
  • Junior coachkaarten
  • Mindfulness
  • EFT ( Emotional Freedom Techniques)
  • Zintuigelijk spel
  • Gezelschapsspel
  • Opstellingen (onder andere met playmobil)
  • Playmobil/lego (spel)
  • Spel rondom een boek
  • Enzovoort…

Het gaat erom welk spel op dat moment bij uw kind past waardoor ik met uw kind in gesprek kom en we actief en oplossingsgericht met de coaching bezig kunnen.

Uitzondering hierop is de mogelijkheid tot extra begeleiding bij lesstof, anders leren leren en plannen. Toch kunnen bepaalde spelvormen ook hierin inzichten geven voor het kind met name als het gaat om meer zelfvertrouwen krijgen gedurende het hele leergebeuren.